Vi jobber konstant for en mer bærekraftig utvikling og for å få ned klimaavtrykket vårt. Dette arbeidet fordeler seg på ulike områder, og vi har ambisiøse mål som vi planlegger å gjennomføre de neste årene. Her kan du lese om hvordan vi jobber for å nå klimamålene våre. Under kan du se mer om hvordan vi jobber med bærekraft i TORO.
Redusere klimaavtrykk i hele verdikjeden
Vi jobber kontinuerlig for å redusere vårt klimaavtrykk gjennom hele verdikjeden fra jord til bord. Samtidig utfordrer vi leverandørene og kundene våre til å gjøre det samme. Det viktigste vi kan gjøre er å inspirere folk flest til å ta valg som er bedre for klima. Derfor har vi lansert TOROs klimamerke for mat – Klodemerket og en klimaskala, som skal gjøre det lettere å velge klimasmart mat.
Les også: Bærekraftsmål i TORO
Redusere CO2-avtrykk i produksjonen
For å nå våre egne klimamål, kartlegges utslippene i produksjonen vår. Deretter setter vi opp tiltaksplaner som sikrer at vi når målene våre innen 2025. Vi har sett på de mulighetene vi har for å redusere CO2-avtrykk fra TORO-fabrikken på Arna. Her produseres de fleste av våre TORO-produkter. Hvert år lages omtrent 500 millioner porsjoner med supper, sauser, gryteretter, kaker, Rett-I-Koppen og andre produkter her. På fabrikken vår på Elverum, der vi lager våre ferske ferdigretter, ser vi også på muligheten for å gå over til fornybar energi.
Vi tar ansvar i verdikjeden vår
TORO er en del av Orkla-konsernet, og Orklas klimamål mot 2025 er godkjent av den internasjonale organisasjonen Science Based Targets Initiative (SBTi). Vi jobber ikke kun med egne utslipp, men tar også ansvar for klimapåvirkningen i verdikjeden gjennom tiltak rettet mot produksjonen av råvarene vi bruker. Målet er å redusere indirekte klimagassutslipp med rundt 30 prosent innen 2025. Her kan du lese mer om Orklas klimaarbeid.