• slider-image

    Klimavennlige middagstips

    Synes du det er vanskelig å vite hva som er bra å spise for klimaet? Her får du tips til hvordan du kan gjøre middagsmåltidene dine klimasmarte.

Middagstips 1: Litt grønnere amerikansk gryte

Erstatt kjøttdeigen i TORO amerikansk gryte med en boks kidneybønner, en boks kikerter og en middels stor (ca.  200g)  persillerot. Kutt persilleroten i skiver og ha denne, bønnene, kikertene og posens innhold i en kasserolle. Tilsett 8 dl vann. Kok opp under omrøring og la det koke 20 minutter under lokk. Rør  om av og til.

Vil du ha en litt tørrere gryterett tar du lokket av mot slutten av koketiden.

Vel bekomme!​

 

Middagstips 2: Klimasmart tomatsuppe med tilbehør

Tomatsuppen vår har veldig lavt klimaavtrykk, men vi vet at mange tilsetter mer enn bare vann. Derfor har vi laget en oppskrift som gir et fullverdig måltid med alle næringsstoffene man trenger og som fortsatt har lavt klimaavtrykk.
Her er en klimavennlig oppskrift til tre porsjoner: ​

1. Rør ut posens innhold i 8,5 dl vann og 1,5 dl lettmelk. ​

2. Kok opp under omrøring og la suppen småkoke 5 minutter. ​

Mens suppen småkoker, koker du også 3 egg og 65g fullkornspasta og hakker opp en stor tomat og en vårløk. Server suppen med egg og pasta, dryss over hakket tomat, vårløk og 1 ss lettrømme. Er du ekstra sulten er det godt med en skive brød eller to ved siden av. ​

 

Blir jeg mett av vegetar, da?

Å spise mer plantebasert er bra for både deg og kloden, og vegetarisk mat kan være enkelt, smake godt og være like mettende som annen mat. Norske myndigheter anbefaler oss å spise minst fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag. Selv om kostholdet i Norge har hatt en positiv utvikling de siste 15-20 årene, er det fortsatt bare rundt 20 % voksne som daglig spiser tilstrekkelig med frukt og grønt. Derfor er et kosthold som er mer plantebasert gunstig for alle. ​

Det trenger ikke å være komplisert å dekke behovet for de ulike næringsstoffene når du spiser helt eller delvis vegetarisk eller vegansk heller. Et sunt vegetarkosthold inneholder fullkorn, belgvekster, poteter, grønnsaker, frukt, bær, planteoljer, frø og nøtter og annen «plantemat». Et slikt kosthold gir mye kostfiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Det er enklere å få et fullverdig kosthold dersom du også inkluderer melk, andre meieriprodukter og egg, samt begrenser inntaket av sukker, salt og bruker sunt fett.

Prøv en av våre vegetaroppskrifter!