Karbohydrater og sukker

Karbohydrater er et av hovednæringsstoffene våre og bidrar med både energi og viktige næringsstoffer. Selve ordet karbohydrater er en fellesbetegnelse for mange ulike varianter av dette stoffet, og de ulike variantene fungerer ulikt i kroppen. Grovt kan vi dele karbohydratene inn i to hovedgrupper:

1. Fiber og stivelse (finnes flere ulike former for stivelse) som bidrar med vitaminer og mineraler. Dette omtales som regel som «grove og/eller langsomme karbohydratene».

2. Sukkerarter er blant de «enkle og raske karbohydratene». Det finnes to varianter:

Naturlige sukkerarter

De som naturlig er en del av matvaren (f.eks. melkesukker og fruktsukker). Det er helt greit å spise matvarer som inneholder naturlige sukkerarter – i fornuftige mengder.

Tilsatte sukkerarter

De som er tilsatt for å skape søt smak og som vi ønsker å begrense inntaket av (f.eks. hvitt sukker og honning).

De grove karbohydratene tar lengre tid å behandle i fordøyelsessystemet og bidrar til at vi får et mer stabilt blodsukker, bedre tarmfunksjon og lengre metthetsfølelse. Sukkerarter er enklere å behandle i fordøyelsessystemet og gir oss en litt raskere energitilskudd. Naturlige sukkerarter får vi helst fra matvarer som inneholder mange gode næringsstoffer som melk, frukt og grønnsaker. Disse er for de aller fleste helt greit å innta i normale mengder. Tilsatte sukkerarter bidrar hovedsakelig med energi. For folk som trener mye kan det være nødvendig å bevisst inkludere disse i kosten for å få i seg nok energi, mens det for de fleste er greit å begrense inntaket av tilsatte sukkerarter. Det betyr ikke at vi trenger å unngå tilsatt sukker 100%, men begrense det til de stundene hvor vi ønsker å kose oss litt ekstra.

Visste du at karbohydrater kan benyttes for å tilpasse konsistens eller gjøre produktet raskere å tilberede?

Maltodekstrin er et karbohydrat som ligger et sted mellom raske og trege karbohydrater. Brukes for å øke smak eller gi konsistens/volum til en matvare.

Modifisert stivelse er stivelse som er behandlet for å endre egenskapene. Et eksempel kan være forkoking av stivelsen slik at den raskere kan varmes opp/brukes i en rett som raskt skal være klar. En annen funksjon kan være at modifiserte stivelser ikke klumper seg når pulveret blandes med væske.​

Runa Spilling

Klinisk ernæringsfysiolog