Fett i mat

Fett er et av hovednæringsstoffene våre og bidrar med fettløselige vitaminer, viktige fettstoffer og energi. Da fett bidrar med mest energi per gram av de energigivende næringsstoffene våre blir det ofte sagt at vi ikke skal spise så mye av dette. Noe som er fornuftig dersom man har utfordringer med noe høy kroppsvekt, men for de med stabil vekt eller behov for vektøkning er fett en viktig bidragsyter for å holde kroppen frisk og sterk. Anbefalingene for fettinntak ble rausere etter at forskning har vist at så lenge vi fokuserer på å velge mest av «det gode» fettet, er ikke fett farlig slik.

Visste du:

– At vi er avhengig av fett for å få i oss og ta opp vitamin A,D,E og K?

– At de marine omegafettsyrene (fet fisk og alger) er ekstra gunstige for kroppen?

– At TOROs tørre middagsbaser inneholder minimalt med fett?

– At TORO-produktene er helt uten palmeolje?

– At TORO fokuserer på å velge sunnere fett (raps- og/eller solsikkeolje) dersom det inngår i en av våre matvare?

Matvarer med god fettkvalitet:

– Oljer fra planteriket
– Fet fisk og alger
– Nøtter og frø
– Oliven
– Avokado

Matvarer vi bør spise mindre av i hverdagen:

– Fete kjøttprodukter
– Smør og fet melk og fløte
– Fete oster (over 15g fett/100g)

Runa Spilling

Klinisk ernæringsfysiolog