• slider-image

    Balansert kosthold for god helse

    Helse er et sammensatt tema der kostholdet spiller en viktig rolle. Et fornuftig sammensatt kosthold bidrar til at kroppen holder seg frisk og gir overskudd til hverdagens utfordringer. God smak, lukt og måltidets stemning kan skape mye glede i hverdagen.

Helse er et sammensatt tema der kostholdet spiller en viktig rolle. Et fornuftig sammensatt kosthold bidrar til at kroppen holder seg frisk og gir overskudd til hverdagens utfordringer. God smak, lukt og måltidets stemning kan skape mye glede i hverdagen. Fra ulike kilder får vi stadige råd om kosthold og ernæring og det er fort gjort å henge seg opp i detaljer. Faktum er at kroppen trenger mange ulike stoffer for å fungere best mulig, og den enkleste måten å dekke det kroppslige behovet er ved å spise variert. Hovedandelen av matvarene bør være grove, fargerike, ha passe med salt/sukker og god fettkvalitet (velg umettede fettsyrer).

Ved å ta fornuftige matvalg og innarbeide gode vaner i hverdagen vil du kunne gjøre mye for egen helse. I et balansert kosthold er det også plass til litt av den søte fristende maten som skiller de spesielle anledningene fra hverdagen.

Senk skuldrene

Hverdagskosten:

  •  Grovt brød og kornprodukter
  • Magre kjøttprodukter
  • Mer fisk av alle slag
  • Frukt og grønt! Farger til hvert måltid
  • Ikke for mye sukker eller salt
  • Varierte og gode smaker
  • Enkelt å tilberede i travle hverdager

Noen viktige faktorer for å ha det bra:

  • Ha det godt med deg selv i hverdagen
  • Ha en kropp som er frisk og sterk til å tåle både mentale og fysiske utfordringer
  • Ha overskudd til å være sosial og være fysisk aktiv
  • Nyt hverdagens små øyeblikk med samtlige sanser
  • Unngå unødig stress
  • Fysisk aktivitet

Karbohydrater og sukker

Karbohydrater er et av hovednæringsstoffene våre og bidrar med både energi og viktige næringsstoffer. Selve ordet karbohydrater er en fellesbetegnelse for mange ulike varianter av dette stoffet, og de ulike variantene fungerer ulikt i kroppen.

Les mer

Fett

Fett er et av hovednæringsstoffene våre og bidrar med fettløselige vitaminer, viktige fettstoffer og energi. Da fett bidrar med mest energi per gram av de energigivende næringsstoffene våre blir det ofte sagt at vi ikke skal spise så mye av dette.

Les mer

Nøkkelhull

Nøkkelhullet er en frivillig og offentlig merkeordning som gjør det enklere og raskere å finne de sunnere matvarene innenfor en matvaregruppe.

Les mer

Salt og smak

Salt er i gamle tider blitt brukt for å øke holdbarheten til maten. Dette skyldes blant annet saltet sin evne til å trekke til seg vann. Når vannet er borte holder maten seg bedre. TORO sine tørre produkter benytter seg av moderne tørkemetoder som gjør at salt som konserveringsmiddel blir overflødig. Det saltet som er i produktene er utelukkende tilsatt for å gi smak. TORO startet allerede på 1980 tallet med å redusere saltinnholdet i sine produkter for å bidra til bedre folkehelse. Helsedirektoratet definerer
middels saltinnhold til å ligge mellom 0,3 – 1,5 g salt per 100 g. 
TORO supper og gryter har et saltinnhold mellom 0,4 – 0,9 g per 100 g.

Den norske ganen er tilpasset et relativt høyt saltinnhold i maten og for at maten fremdeles skal gi matglede er en gradvis reduksjon over tid den beste måten å minke saltinnholdet på. Smaksløkene må få tid til å venne seg til smaken av usaltede råvarer!

Middels salt er definert som 0,3 – 1,25 gram salt per 100 g. 
1 ts salt veier ca. 7 g.

Brødskala

Brødskalaen ble lansert i 2006. Ordningen eies av «NHO Mat og Drikke» og har som formål å gjøre det enklere å vurdere grovhetsgraden til bakevarer og melblandinger. Selv om et brød ser grovt ut, trenger det ikke nødvendigvis å være det da flere ingredienser kan gi brunfarge til f.eks. et brød. På den annen side kan tilsynelatende «lyse» brød være bakt med en stor andel sammalt grovt mel og dermed være grovere enn hva øyet tilsier. I hverdagen anbefaler vi at brød med minimum 3 skraverte ruter benyttes. Det betyr at minimum 51 % av den totale melmengden kommer fra grovt mel.

Runa Spilling

Klinisk ernæringsfysiolog